torsdag 31 januari 2013

Vägen mot 40 Januari



Så, då är snart första månaden av 2013 lagd till handlingarna och för mig har den i mångt och mycket handlat om att hitta tillbaka till en hälsosam och hållbar livsstil. Om ca 6 månader fyller jag 40 och målet är att på min födelsedag skall jag ha etablerat ett gäng nya vanor som kommer hjälpa mig att uppfylla mitt mål. Under januari har mitt största fokus legat på att få ordning på mitt näringsintag. Jag har valt att äta strikt LCHF-kost, dels för att jag tror att det är hållbart i längden och mycket för att det är ett sätt att äta som håller mitt matintag i schack. 

Jag har egentligen inget större problem med socker i form av godis, kakor och läsk. Nej, det stora problemet är kolhydraterna i sig. I min kropp skapar de en hunger som är svår att mätta och om jag bara låter bli dem så är det betydligt lättare att äta lagom. Mitt fokus ligger på att få i mig näringsrik, ordentlig mat baserad på protein och fett istället för på kolhydrater, som i min kropp inte gör någon nytta alls. Den största vinsten är att jag inte går omkring och är hungrig hela tiden och en MYCKET trevlig biverkan är att jag har tappat 3,5 kilo under månaden :)

Än så länge mår jag bra av denna förändring så därför gasar jag vidare på den inslagna linjen :)

När det kommer till träningen, så har jag väl ärligt inte tränat så mycket som jag skulle vilja. 4 önskade pass i veckan har blivit 1 pass i veckan. Men jag tänker inte gräva ner mig i det, utan vara snäll mot mig själv och inse att jag inte har haft den energin för att komma iväg till gymmet så ofta jag önskat. Målet för kommande månad blir således att öka mängden besök på gymmet något :)

Om vi sedan kommer till det tredje benet i vad jag tror är en god hälsa så har väl den biten varit lite av en katastrof. Jag har inte mediterat, inte yogat, jag har sovit som en kratta och haft alldeles för hög frekvens på grubblerierna som snurrat runt likt en torktumlare på speed i huvudet på mig. Något att jobba på med andra ord. 

Så nu intar vi februari taggade till tusen :)

/Anna

2 kommentarer:

  1. Tiden går fort! Lycka till med dina vanor, bra jobbat av dig! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...