söndag 6 januari 2013

LCHF-fröknäcke


Godkväll!

Gjorde supergoda fröknäcke härom dagen och de försvann ner i glupska magar snabbt som blixten så det blir till att göra nya ikväll. Har sett receptet på flera bloggar runt om på nätet men jag tror att orginalet kommer härifrån :)     

1 dl solroskärnor
1 dl  sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 msk pofibrer
1 msk fiberhusk  
½ dl Kokosfett utan smak eller 50 gram smält smör eller ½ dl rapsolja
2½ dl kokande Vatten
½-1 tsk Havssalt
Lite flingsalt att strö över


Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält kokosfett i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp. Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt. Låt stå och svälla en stund och häll sedan upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med bakskrapa. Strö över lite flingsalt. Grädda på 150° i ca 45-60 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan efter ca 20 minuter så är det lättare att bryta knäcket i bitar när det är färdiggräddat. Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå och torka i ett par timmar med ugnsluckan på glänt. Knäcket ska vara hårt, inte segt.

/Anna                                                                                      

4 kommentarer:

  1. Mmmm ser gott ut. Måste pröva ;)
    Kramar
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Jag har också prövat att baka dem och de är ju bara för goda. Mums! Kram

    SvaraRadera
  3. Mums va gott. Påminner om mina jag gör ibland. Vilken härlig blogg jag hittade hos dig...kul. Hit kommer jag igen så jag lägger dig som en liten favorit och följare. God fortsättning på 2013 önskar Maria

    SvaraRadera
  4. Ja här hittade jag in genom att googla på recept för fröknäckebröd! Det verkar vara en trevlig blogg så jag kanske stannar kvar:-)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...