onsdag 9 januari 2013

25-års firande



Jo så här var det. I söndags var jag och, under pompa och ståt, mottog mitt diplom för 25-årigt medlemskap i IOGT-NTO rörelsen. Det tycker jag först och främst är ganska bra jobbat i och med att jag inte ens har fyllt fyrtio ännu. Men stoltast av allt är jag över att jag, trots många påtryckningar och diskussioner under åren, har stått fast vid det beslut jag tog när jag var 15 år gammal. Att alkohol inte är någonting för mig. Vad andra gör är upp till dem, men mitt val är mitt och det är jag extremt mallig över. Eftersom ingen annan i familjen är medlem eller nykterist så har jag inte påverkats i mitt val av någon annan. Jag gjorde ett aktivt val och inte en gång under de här 25 åren som jag har tvivlat på att det varit det rätta för mig. 

Att dessutom få tillhöra den bästa organisationen är fantastiskt och det har berikat mitt liv på så många plan. Tänk vad mycket jag har fått uppleva... Alla otroligt häftiga upplevelser som läger, resor och kurser. Alla vänner, både många som blivit mina närmsta och många som fortfarande bara är bekanta. Och att få umgås över generationsgränserna ger så fantastiskt mycket. Bästa helt enkelt :) 

De senaste åren har jag mestadels varit aktiv i Junis (barnorganisationen). Jag har varit ledare i närmare 15 år, jag har varit distriktsordförande, suttit med i distriktsrådet och de senaste fyra åren har jag haft förmånen att sitta med i förbundsstyrelsen vilket är något av det roligaste jag har gjort!

I söndags när jag fick mitt diplom kände jag dessutom sådan otrolig glädje och tacksamhet över att få dela den stunden  tillsammans med medlemmarna i min förening. Medelåldern i föreningen är inte helt låg om man säger så och jag skulle gissa att jag drar ner den ganska så rejält. Men de är mina vänner och vi delar samma övertygelse, att sprit är skit ;) och eftersom jag i min vardag umgås mest med ickenykterister så är det är grymt häftig känsla! Det är en påminnelse om att det finns fler som jag. Jag är inte så jäkla udda ändå ;)

Så nu tänker jag att vi kör 25 år till för 2038 är det dags för nästa diplom!

/Anna


PS: Nyfiken att läsa mer vad den bästa organisationen står för. Kika HÄR!

8 kommentarer:

  1. Grattis!
    Uppskattning är aldrig fel!

    SvaraRadera
  2. Heja dig! Att stå upp för sig själv och det man tror på är otroligt stark och inte alls så lätt som det låter :) Kram

    SvaraRadera
  3. Starkt att stå för något sånt! Jag är inte nykterist, men delar helt och fullt åsikten att alkohol ställer till alldeles för mycket elände i vårt samhälle. Ser det allt för ofta i mitt jobb....

    Heja dig!

    SvaraRadera
  4. Heja Heja!!

    Bra val och duktigt jobbat!!!

    SvaraRadera
  5. Att vara envis är många gånger en bra egenskap, det får du inte glömma när din envishet blir negativ för dig. Så fortsätt var som du är. Älskar dig i alla lägen!!! kram

    SvaraRadera
  6. Hatten av och stort grattis till dig Anna. Jag är själv gift med en kvinna som aldrig smakat en droppe alkohol i hela sitt liv. Ni är kanon och har rätt värderingar. Vi hoppas att våra döttrar hänger på det tåget. Hur går det för din?

    SvaraRadera
  7. Jättegrattis till dig!! Vad roligt!
    Bara att se fram emot 2038!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...