måndag 19 augusti 2013

Rätt in i vardagen



Så, då var det vardag på riktigt igen.

Vardagen är någonting som jag behöver lära mig att uppskatta, tycka om, jag kanske till och med älska. Det är dags för det nu för hela mitt vuxna liv har jag kämpat emot. Vardagens ekorrhjul har varit något jag föraktat, ja, rent av avskytt vissa regniga, kalla, mörka, tidiga mornar. 

Jag vet många som uttrycker sin glädje över att det äääär såååå skönt att komma in i vardagen och alla rutiner igen efter en fyra veckor låååång semester och varje gång undrar jag stilla om folk inte är lite vrickade ändå. Vad är det för roligt med att gå upp i svinottan fem dagar i veckan, jobba sig toktrött, handla, laga middag, tvätta, kanske hinna träna, hjälpa till med läxor och sedan däcka utan att ens hunnit umgås med de som är viktigast i livet. 

Men...

Jag inser även att det faktiskt är jag som har de riktiga problemen.

Det är ju jag som stretar emot det verkliga livet. Det är ju jag som inte är lycklig alldeles för stor del av livet. De som tycker att det är såååå sköööönt med vardag igen, de är ju troligtvis mycket mer tillfreds med livet än vad jag är! 

Så...

Nu är det mental träning som är det primära! Jag tänker från och med nu dagligen upprepa mantrat: 

Vardag är härlig, rutiner är kul. Ekorrhjul is the shit!!! 

Kram på er :)

/Anna

9 kommentarer:

  1. Ja, så är det. Vardag är också trygghet, men ekorrhjulet behöver vi inte hoppa in i.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är ju den där som gillar vardagen :) Men jag gillar också att vara långledig och njuta tillsammans med familj och vänner. En balansgång det där. Kram.

    SvaraRadera
  3. haha nja jag vet inte men man uppskattar ledigheten destomer iaf! Kram Nilla

    SvaraRadera
  4. Allt har väl sina för- och nackdelar sägs det. Men det där med tidiga morgnar har jag fortfarande inte sett tjusningen med... Har skaffat mig ett nattjobb - helt perfekt! Jag går och lägger mig när det är dags för andra att stiga upp :).
    Lycka till med vardagsmantrat!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt- vardagen är viktig att lära sig uppskatta;) Jag börjar jobba på onsdag och det är blandade känslor;) Kram

    SvaraRadera
  6. Jag är ju sådär att jag gillar rutiner så jag tycker att det är helt okej att allt drar igång igen. Ekorrhjulet skippar jag dock gärna och stressa tänker jag inte göra i någon större utsträckning någon mer gång i mitt liv. Gäller att se upp med vad man lägger sin tid och kraft på.
    Jag försöker att hitta glädje i det som händer varje dag. Inte alltid så lätt, vad är kul med att skala potatis liksom?

    SvaraRadera
  7. Rutiner har en viss charm, men vardagslunken är lite tråkig. Det svåra är omställningen. När man väl är inne i rullorna igen så känns det rätt ok. Tyvärr så strejkade min kropp vid den här uppstarten. Men det ger sig. kram N

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det är viktigt att tycka om sin vardag. För hur vi än vänder och vrider på det så består vårt liv av mer vardag än helg. Och livet blir ju bra mycket roligare om vi lever fullt ut. Livets alla dagar. Sedan har vi ju alla våra toppar och dalar. Det finns ju ingen som ständigt lever uppe bland molnen och bekymmerslös.

    Jag tycker om mitt liv oavsett dag i kalendern men jag är ingen morgonmänniska och när klockan ringer 6 på morgonen är det tufft och jag kämpar med det kompakta mörkret under vintern. Men det är ju så livet är och bara att gilla läget. För jag vet ju att när jag väl är uppe ur sängen och vaknat till så väntar en ny spännande dag och under vintern så vet jag att det vänder och dagarna blir längre och det är värt den väntan.

    Men det är en resa Anna. För även jag har upplevt söndagsångest. Känt att helgen rusat på för fort och att jag inte vill att det ska bli måndag. När det där bara blev värre insåg jag att jag måste göra en förändring. Att de där känslorna var ett tecken på något. Att något behövde förändras i mitt liv. Det var ett tufft beslut att säga upp mig (och definitivt inget hastigt sådant) men idag vet jag att det var precis den förändring som behövdes i mitt liv. Idag är söndagsångesten borta, stressen, tröttheten och ekorrhjulet. Idag ser jag och njuter av allt det vackra jag har omkring mig, jag mår bra, glädjer mig åt årets alla 365 dagar och har anammat ett lite långsammare tempo i livet. Det har varit en resa med toppar och dalar. Min resa. Men utan tvivel värt det.

    Jag hoppas du finner kraft i din varda kära Anna. Ta hand om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Ekorrhjulet ja, där har jag med varit och avskytt det. Men när barnen kom kändes det naturligt att bryta det där mönstret. Denna veckan har dottern börjat skolan och genast fick,jag tillbaka lite av den där ekorr-känslan, usch. Skolan och dess rutiner går ju bara inte att undvika men däremot hur jag själv vill leva mitt liv, det går att påverka.

    Acceptera inte ekorrhjulet om du inte vill!

    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...