måndag 10 september 2012

Veckans nya vana Vecka 8

 
Jag har egentligen alltid varit ganska så dålig på att få i mig vettig frukost på morgonen. Det fungerar väl bra på helgerna när man oftast äter frukosten  en längre stund efter man gått upp ur sängen än vad man gör om man skall iväg tillskolan eller jobbet. Dessutom kan man ju sitta i lugn och ro vilket är svårt på vardagarna. Men frukosten är ju som alla vet en viktig start på dagen och framöver skall jag defenitivt bli bättre på att sitta ner i lugn och ro och njuta av den. At ställa väckarklockan en kvart tidigare än vad jag brukar göra är väl en förutsättning för att jag skall hinna med att äta och om man redan kvällen innan ser till att det finns någon bra att äta till frukost så underlättar det säkert med. Vad jag tänker att jag skall äta på morgonen är:
 
Kokta ägg. Ägg är bland det bästa man kan äta till frukost OCH man kan se till att koka dem kvällen innan så går det fort som blixten.
 
Makrill i tomatsås. Också enkelt, nyttigt och mättande
 
Turkisk yougurt med bär. Om man har frysta bär är det smidigt om man plockar fram dem kvällen innan så slipper man micra dem med risk att de blir för varma och rinniga.
 
Kesoplättar. Supersmarrigt, men tar ganska lång tid, så det får bli i undantagsfall om de inte är stekta kvällen innan.
 
Avocado. SÅ gott och SÅ nyttigt och om man vill kan man skiva den och lägga antingen på en Finn Crisp eller på en skiva av det snabbaste, kolhydratsnålaste brödet man kan fixa till själv.
 
Någon annan som har något tips på kolhyderatsnål frukost som går fort att fixa men som ändå är smarrig? Alla tips mottages tacksamt :)
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Uha, jag är värdelös på frukost.. Måste erkänna att jag inte tycker speciellt mycket om det. Men efter att jag fick tjejerna så har jag plötsligt börjat vakna hungrig. Ett steg i rätt riktning antar jag..

    Ha en fin dag! och lycka till med frullandet!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hm.. jag äter a-fil med en massa frukt och bär. Blåbär, bananer och solrosfrön fast det får man kanske inte äta enligt LCHF?
    Jag äter som dietisten på vårdcentralen har rekommenderat, men jag håller med. Frukost är astrist. Har aldrig kunnat äta när jag är trött. Det är dock lättare nu när jag sover mer. en stabil frukost verkar i alla fall göra så att man går ner i vikt, vad man än äter. Man småäter ju inte.

    Kikade egentligen bara in här för att läsa om dina drömmar. Trevlig blogg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...