söndag 30 december 2012

Årskrönika 2012 del 1



Tänkte att jag skulle försöka ge mig på att blicka tillbaka på ett ganska så turbulent, men ack så härligt 2012. Det har onekligen varit en berg- och dalbana men jag skulle ändå inte vilja vara utan resan, för samtidigt som det har varit tufft emellanåt så har det varit fyllt med glädje, lycka och kärlek...
 
Årets allra första höjdpunkt kom redan i januari när jag, tillsammans med döttrarna och mamsen tillbringade två härliga dygn på spa vi njöt till max  och Herr yogagroda fick följa med oss hem! Jag kom igång med träningen efter att ha haft feber i över ett år och inte kunnat träna. Tänk vilken glädje det var och jag gick och gick och gick. En speciellt härlig lördag njöt vi av en underbar dag i skogen. Även om det var kallt som sjutton så var det mysigt som bara den!
 
 


 
I februari så fortsatte jag med mina promenader. Även nu gick, gick, gick och gick jag, i mörker och i kyla mestadels. För kallt var det. Jättekallt! Jag jobbade dag, kväll och natt omvartannat och jag var så trött så trött. Matilda gjorde goda smothiesar till frukost. Lillasyster och jag åkte slalom för första gånger på flera år tillsammans med våra nyfunna vänner och vårkänslorna började smyga sig på.
Dessutom årets andra höjdpunkt.Myshelg i Stockholm och  Dirty Dancing på Chinateatern tillsammans med bästis!
 
 
 
I mars började jag för första gången förstå att allt inte riktigt stod rätt till med min hälsa bortsett från febern jag dragits med så länge. Det var  dock ingenting jag skrev om här på bloggen för jag försökte verkligen hålla humöret uppe. Men jag var löjligt trött mest hela tiden och sov när jag inte jobbade eller tränade. Jag fick hjärtklappning så fort jag kom till jobbet och jag hade svårt med koncentrationen. Dessutom var jag arg som tusan hela tiden., men eftersom jag är en hejare på att vara glad så var det ingen förutom min familj som märkte av det. Men jag kunde inte för det vildaste förstå vad som var på väg att hända och trodde bara att jag skulle behöva några dagars ledighet för att det skulle gå över.
 
Vi åkte iväg till Mora för en helg med skidor och umgänge och det vackra vädret gjorde susen för ett tag. Men efter vi kom hem så fortsatte jag grubbla...
 





April var månaden då jag kraschade och en kväll insåg att jag inte klarade av att gå till jobbet längre, men det berättade jag inte för er, för hur skall man kunna berätta någonting man knappt förstår själv, jag fattade ju inte varför... Dessutom kände jag mig dum för det som hände. Om man älskar sitt jobb så mycket som jag gjorde och tycker om sina arbetsuppgifter men inte klarar stressen längre (som alla andra verkar klara) så måste det väl vara något fel på en?
 
Nej istället berättade jag om att vi hade en härlig påsk, vilket vi också hade. Vi firade att bloggen fyllde 1 år  och vi målade om sovrummet i Gunvors stuga där vi skulle komma att bo hela sommaren. Men det visste vi inte då, utan vi målade mest för att försöka ha något roligt projekt som jag kunde distrahera mig med. Jag försökte förtvivlat sysselsätta mig för att inte hamna i "jagkommerinteursängenmood" och bakade både hallonpaj och bullar. Allt för att försöka hålla näsan över vattenytan.
 


 
I maj träffade jag min doktor för första gången och även om jag både blev lite irriterad på honom och ledsen när han berättade för mig att det var utmattningssyndrom jag hade drabbats av så förstod jag genast att jag hade träffat en människa som stod på min sida och jag beslutade även mig för att berätta sanningen för er. Jag gjorde som doktorn sa och börajde träna på allvar. Köpte gymkort och började träna så mycket jag orkade. För övrigt så försökte jag dra i handbromsen och tog jag det mest lugnt, umgicks med mina barn och så sov vi över i stugan för första gången.
 
Jag njöt till max av att komma ut på landet och att få fixa i svärfars trädgård. En fredagkväll när vi kom ner till stugan insåg jag att det var där jag behövde vara för att kunna varva ner min stackars överhettade hjärna.
 
 
 

 
Juni präglades väl mest över Matildas student, det var bal och det var mottagning och hej vad det gick men efter att de andra barnen gått på sommarlov så åkte lillebror till mormor och morfar för att hänga med dem en vecka och lillasyster och jag flyttade ner till stugan, medan pappan och storasyster jobbade.
 
Vi längtade efter att bada men det regnade i mängder så det blev inte mycket till bad även om solen till sist visade sig igen. Vi hade det toppen ändå , jag började komma ner i varv och veckorna tillsammans med barnen på landet gjorde susen för kropp och knopp.






 
Det var första halvåret av 2012. Resten tar vi i morgon :)
 
Ha en fin söndag!
/Anna
 

10 kommentarer:

  1. Vilken resa du har gjort. Men som du säger så lär man sig en hel del av den. Det är svårt att förstår att man inte orkar lite mycket som man tidigare har gjort. Jag är en person där det är mycket allt eller inget, men jag har fått dra ner på temopt rätt så rejält under senaste åren. Men som mig som person är det inte lätt att göra det.
    Hoppas du mår bättre nu!
    Kramar
    Annlin:s

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fina bilder att jag får gåshud! Ser fram mot att se resten av ditt år i bild:). Jobbigt när hälsan sviktar, men så otroligt skönt när man känner att det vänder igen. Kram

    SvaraRadera
  3. Helt underbart!!
    Vi ses nästa år!

    kram o Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  4. En underbar kavalkad. Roligt för jag tror inte att jag har hängt med hela året. Vilka ljuvliga bilder du illustrerar ditt års resa med. Gott Nytt År fina du!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja det är nog så att man i sin blogg visar upp de sidor man VILL, oftast finns det ju så mycket mer som man håller för sig själv eller delar med sin familj. Jag blev väldigt berörd av att läsa din historia men blir också så glad att du fått hjälp av sjukvården men också hittat dina sätt att hantera en utmattning. Och så gillar jag dina/ era bilder så väldigt väldigt mycket! Ser fram emot att läsa om ditt andra halvår 2012 men också följa dig under 2013! Kram Sara

    SvaraRadera
  6. Vilken resa du gjort under året. Tack för att du delar med dig av en omtumlad tid. Livet kan verkligen ta oanade vändningar som iblad kan vara både tuffa o svåra att förstå. Jag hoppas du mår bättre nu. Härliga bilder o jag ser fram emot etapp två. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Så roligt att få läsa om ditt 2012. Skönt att du kunde dra i handbromsen tillslut, det är inte lätt. Och jag kan förstå din känsla, varför brakar jag ihop och inte de andra? Men vi är så olika, har så olika förutsättningar och reagerar olika på saker och ting, lägger på oss saker på olika sätt.

    Jag uppskattar verkligen din blogg, det är så roligt att kika in här! Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  8. Tack för att du delar med dig av sådant som har hänt under året som gått. Finfina bilder (som alltid :)) och tänk vad mycket som faktiskt händer på ett år (eller som här, under 6 månader). Både härliga och svåra saker. Och även om du aldrig berättade här på bloggen så förstod jag ju vad du gick igenom. Kanske är det lättare att uppfånga signalerna när man har varit där själv. När man själv har gått igenom den där tuffa resan.

    Och du är starkare och modigare än vad du tror kära Anna. Du lyssnade på din kropp och drog i handbromsen i tid. Du insåg att du inte kunde fortsätta i samma spår och inte heller gå tillbaka till det som varit, utan istället hitta vägar fram till ett nytt sätt att leva. Ett bättre sätt. Ett sätt som är snällt mot Anna.

    Tack för ett härligt år här på bloggen och jag ser fram emot att få följa med dig in i ett helt nytt år. Ett oskrivet blad. Spännande!

    Sköt om dig och allt gott för 2013.

    Kram Lotta

    Ps. Jag tokgillar verkligen din header. Så mycket du och så mycket svensk sommar. :)

    SvaraRadera
  9. Säger, precis som jag ofta gör när jag tittar in här: WOW!!! Vilket underbart inlägg, vilka ljuvliga bilder och vilken fantastisk person du är! Vilken resa du har gjort och att du har gått genom den på ett sådant konstruktivt sätt. Det är banne mig fantastiskt. Tack för att du delar med dig, du ger mig så mycket inspiration! Önskar dig och din familj ett Gott nytt år! Kram

    SvaraRadera
  10. Stackars dig som drabbats av utmattningssymtom. Hur mår du idag?

    GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...