torsdag 16 maj 2013

Att göra praktik


Godkväll!


Tänkte att jag skulle berätta lite om hur jag har det på praktiken nu när första veckan av tre nästan är avklarad. Jag är ju i hemsjukvården och distriktet som min handledare har ligger ute på landet. Vi har en bit att åka när vi skall hem till patienterna med andra ord. Jobbet verkar väldigt roligt och det som är mest positivt är att man kan lägga upp sitt arbete självständigt på ett helt annat sätt än på lasarettet. Dessutom är det en enorm fördel att få följa patienterna en längre tid och lära känna dem bättre för att på så sätt kunna ge dem en skräddarsydd vård.

Jag har ju som bekant alltid varit lite skeptisk till att jobba inom hemsjukvården men jag har verkligen ändrat inställning. Just nu ser jag enorma fördelar med yrket. Vi får väl se om jag säger detsamma efter sommaren ;)

Iallafall så trivs jag vansinnigt bra på stället jag är. Det är en litet enhet med endast tre distriktssköterskor som jobbar tillsammans, vilket känns ganska lagom. Min handledare är superduktig och vi trivs bra ihop och dessutom jobbar vi väldigt lika varandra, vilket känns oerhört skönt!

Enda smolken är att jag reser tre timmar varje dag vilket gör att dagarna blir evighetslånga... Menmen, det får det vara värt! Fast om ni undrar varför det är lite dålig aktivitet på bloggen och livet i övrigt just nu så har ni förklaringen där. jag är nämligen mer än död på kvällarna när jag kommer hem :)

Kram på er!

/Anna

8 kommentarer:

  1. Kul att du gillar hemsjukvården, jag själv gillar det inte, det passar inte mig att göra saker på viss tid, det jag kan känna är att man har för lite tid och det blir ingen bra kontakt med de äldre för man går dit gör det man ska och rusar vidare. Så har det i alla fall funkat där jag var sist i hemtjänsten. Men det kanske ser olika ut på olika ställen. Det jag trivs väldigt bra med är att jobba inom palliativt som jag gjorde innan jag flyttade från min hemstad, men när jag kom hit där jag bor nu så har jag jobbat mycket inom handikappomsorgen och socialpsykiatrin och det trivs jag faktiskt väldigt bra med.
    Lycka till och hoppas du fortsätter trivas inom hemsjukvården
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Skönt att det känns så bra. Hoppas den dag man behöver hjälp att man får någon som brinner för sitt yrke..
    Ha fina helgen, kram

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du trivas och har en bra praktik:) Min mamma fick en stroke för några år sedan och bor därefter på äldreboende, men hemma hos pappa varannan helg. Då är hemsjukvården guld värda!! Ha det bra kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att du trivs bra på praktiken, då känns det ju så bra =) Kram och ha en fin fredag

    SvaraRadera
  5. Roligt att höra att du trivs bra på din praktik Anna och att den dessutom har medfört nya insikter kring yrket. Ett yrke som är så viktigt och rent av livsavgörande för så många. Ni är fantastiska och jag beundrar er för det jobb ni utför. Varje dag.

    Ta hand om dig vännen och ha en fin pingsthelg!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Jag jobbar ju som uska och jag gillade det inte i hemtjänst, kände mig mest stressad och otillräcklig på något vis. Fast de är klart det är ju lite små stressigt nästan överallt där man jobbar som uska mer eller mindre i alla fall.
    Men som ssk så har man ju andra uppgifter.
    Ha en jätte bra dag kram Linda

    SvaraRadera
  7. Hej Anna!
    Så kul att få läsa lite mer om praktiken! Härligt att du trivs med den! Kan du lyssna på ngn bra ljudbok på väg till och från praktiken kanske? Så resorna går lite snabbare!!
    Kram igen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...