måndag 27 juni 2011

Fläderblomsaft


När lillebror kom hem från sin semester i förra veckan hade han med sig två påsar med fläderblommor som han och morodern plockat. Tacksamt eftersom vi gärna gör flädersaft, men inte har tagit oss tid att ge oss ut på jakt efter blommorna. Så nu är frysen full med saft som förhoppningsvis räcker hela vintern.

Fläderblomsaft ca 2½ liter

40-50 blomklasar fläderblom
3 citroner
2 liter vatten
1,5 kg strösocker
2 msk citronsyra
2 krm natriumbensonat




Lägg fläderblommorna i en bunke varvade med de tunt skivade citronerna. (tvätta först citronerna i varmt vatten) Koka upp vattnet och sockret så att sockret smälter. Ta av från spisplattan och rör ner citronsyran. Rör ur natriumbensonat i lite av sockerlagen och blanda i den större mängden igen. Häll den varma sockerlagen över fläderblommorna och tänk över.



Låt saften stå svalt  i ca 3 dygn. Rör om några gånger varje dag. Häll sedan upp i silduk och låt saften rinna av ungerfär 30 minuter.


Häll upp saften på rena flaskor och förvara kallt och mörkt. Bäst tycker jag är att lägga flaskorna i frysen så behöver man inte vara rädd för att den skall bli dålig! Sedan är det bara dricka försommar året om!





1 kommentar:

  1. Åh, så gott! Jag ska också göra flädersaft snart. Min granne ringde och frågade om jag ville ha fläderblommor och det är klart att jag vill. Flädersaft är ju supergott! :)

    Jag önskar er en härlig fredag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...