söndag 10 april 2011

Mandelmjöl

När man bakar LCHF-style så är mandelmjöl ett bra alternativ till vanligt mjöl. Det är betydligt lägre kolhydratprocent. I vanliga fall gör jag det själv genom att köra mandeln i matberedare tills det blir så fintmalet som möjligt. Mandelkvarn skall tydligen vara bra att använda det med, men det äger jag ingen så... Maler man en del åt gången kan man förvara det man inte använder i en burk i kylen så håller den längre.

Häromdagen fick jag tips av en vän att det finns att köpa färdigmalet mandelmjöl på Lidl så jag drog dit för att shoppa några påsar. Har tänkt att baka idag och återkommer senare med resultatet. Färdigt mandelmjöl är betydligt dyrare än att göra det själv och inte känns det helt ekoreko heller. Men om det blir bättre resultat kanske det kan vara värt att köpa en påse då och då. Så himla ofta är det ju faktiskt inte jag bakar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...