tisdag 9 april 2013

Att ha författardrömmar

Alltså...

...det här med att skriva en bok. Det är sannerligen ingen lätt historia...



Jag delar som så många andra drömmen om att någon gång skriva boken. The book, den stora romanen, den episka berättelsen som tar världen med storm och som till sist blir film i Hollywood! Just den boken drömmer jag om att skriva.

Och för att uppfylla den drömmen måste jag onekligen, skriva. Jag har bloggat i 6 år, skrivit en c-uppsats för fyra år sedan men frånsett det så har jag inte skrivit sedan jag typ gick på mellanstadiet. Nej, förresten vi skrev ju en novell i nian på centralproven. Men frånsett det. Nada!

Vet ni hur svårt det är eller? Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle vara så besvärligt. Jag trodde i min enfald att om jag bara kom på en story så skulle den skriva sig själv. SÅÅÅÅ naivt! Sedan i höstas har jag fått ihop ca 30. 000 ord och jag skulle tippa på att det är en tiondel av vad det kommer landa på tillslut. Herregud, den kommer inte bli färdig på år och dar. Om jag ens lyckas få ihop berättelsen. Även om jag har klart min grundstruktur och har koll (på ett ungefär) vad de olika delarna skall innehålla så skrivs inte ett endaste ord av sig självt. Framförallt är dialogerna är en plåga. Vem är jag att bestämma hur mina huvudrollsinnehavare skall uttrycka sig. Dessutom är de just nu 16 och 17 år gamla och hur jag än försöker tänka som en tonåring själv så pratar de som om de vore medelålders ;)

Men...

Även om det är apsvårt och jag lätt blir galen emellanåt så skriver jag så mycket jag orkar och hinner. För hur annars skall det bli en bok liksom? Om jag inte sätter ändan på stolen och skriver så vet jag ju med säkerhet att drömmen aldrig kommer att slå in. Och det vore väl förfärligt synd att behöva släppa en av sina stora drömmar redan nu...

Kram Anna

6 kommentarer:

  1. Oj, skriva en bok kan inte var enkelt.
    Imponerande av vad du redan kommit fram till, kommer säkert bli klar en dag.
    Lycka till, kram

    SvaraRadera
  2. Det var inte dåligt att skriva en bok. För mig skulle det ta evigheter. Måste vara roligt och inspirerande. Klart du kommer att bli klar.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt mål du har. Läste i Amelia om tjejer som förverkligat just denna dröm och lyckats. Lycka till!

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Det låter så härligt att du har en sådan dröm, en sådan tydlig dröm vad du vill göra :). Jag är säker på att du kommer att få till din bok även om det kommer att ta år. Jag önskar dig all lycka med ditt skrivande! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  5. Kul och som du skriver lite slitsamt o tålamodsprövande att skriva en bok, men så häftigt!! Är helt övertygad om att du kommer fixa detta, även om det får ta lite tid :)

    Lycka till!!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  6. Drömmar är till för att förverkligas så skriv så tangenterna knappt hinner med !

    Kramiz Kristina Fransson

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...