onsdag 25 april 2012

Jordens godaste bullar

Fick jordens craving på nybakta bullar och var bara tvungen att baka sådana. Vet inte, men det är flera, flera år sedan jag bakade bullar senast. Men nu när jag hitade världens godaste rcept kommer det nog inte dröja lika länge till nästa gång... Receptet kommer härifrån



Kanel och Kardemummabullar ca 40 st

1 pkt jäst
150 gram smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 ½ tsk stött kardemumma
1 dl socker
14 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gram smör
1 dl strösocker
1 msk kanel

Garnering:
1 ägg
Pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen. Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna och rulla ihop. Skär varje rulle i 20 bitar och lägg i dem i muffinsformar och ställ dem på plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8 – 10 min. Låt svalna på galler under bakduk. Och njuuuuut :)



1 kommentar:

  1. Nu blev jag också sugen på bullar. Attansosis också. Försöker äta LCHF med det går sådär, men det verkar det ju å andra sidan göra för er med ;-) Mvh Jenny

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...