fredag 1 augusti 2014

Att optimera kosten

Nu när jag lägger så mycket tid på träningen så känns det viktigt att optimera kosten för att orka så bra som möjligt. I hela mitt liv så har jag försökt ha en kosthållning som gör att jag går ner i vikt alternativt håller vikten. Riktigt sådär orkar jag inte tänka längre. Jag har varit alldeles för fixerad vid den biten i alldeles för många år. Nu tänker jag i första hand äta mat som är bra för min kropp och som gör att jag orkar träna och leva fullt ut. I det tänket är det för mig helt naturligt att dra ner på kolhydrater som inte innehåller någon direkt näring jag behöver och då främst spannmålsprodukter som inte på något sätt är nödvändiga för mig. 

Under sommaren har jag mer eller mindre ätit helt glutenfri mat något jag har mått betydligt bättre av. Det blev oerhört tydligt när jag var på läger förra veckan och den kosten till alldeles för stor del byggde på spannmål. Som min mage helt plötsligt betedde sig, gasig, uppsvullen och eländig... tack men nej tack. Hur gott det än är med bröd och pasta så kommer jag absolut försöka undvika det i så stor utsträckning som det går framöver. 

Och det är ju inte speciellt besvärligt om jag skall vara helt ärlig. Det gäller ju bara att ha bra alternativ. Främst till frukost, då det lätt blir mackor av slentrian. Bananpannkakor har vi kört mycket i sommar. Massor av nyttigheter och energi som gör att man orkar träna, man håller sig mätt länge och slipper en magen full med luft :)


1 kommentar:

  1. Äter ju själv gluten o sockerfritt sen över två år tillbaka och har aldrig haft en bättre mage. Att äta pasta o bröd är för mig helt otänkbart o jag saknar det inte heller, det finns så mycket bättre mat att ersätta det med. Tror att om fler drog ner på kolhydrater så skulle de må betydligt bättre o känna sig starkare. Kramisar Tina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...