söndag 17 augusti 2014

Att ha mod att inte bara gasa på



Tänkte vi skulle prata lite om träning.

Nu när vardagen är på intågande och hösten börjar närma sig så är ju många väldigt motiverade att ta tag i sin träning igen. Det brukar märkas när det helt plötsligt blir trångt i omklädningsrummet på gymmet igen. I år är jag redan igång och behöver inte komma över tröskeln att börja röra på den sommarförslappade kroppen igen. Den tröskeln tog jag mig över i början av sommaren i stället. Då var det gräsligt jobbigt att komma igång igen. Med en kropp som var för tung, muskler som var svaga och hjärta och lungor som protesterade å det vildaste  när jag utmanade dem. Jag flåsade, svettades och tyckte det var fruktansvärt de första passen. Men jag var så motiverad och bestämd över att jag skulle över tröskeln att det aldrig var tal om att ge upp. Nej, jag kämpade på och redan efter någon månad vände det. Jag började känna att det faktiskt inte var en nära döden upplevelse varje gång. 

Nu handlar ju i och för sig just crossfit nästan om att se döden i vitögat varje pass för varje pass pushas du mot gränsen då du både vill kräkas, ge upp och lägga dig ner och böla. Jag har aldrig i mitt liv prövat någon träningsform som är så tuff, men å andra sidan ger det resultat också. Jag är redan starkare nu än vad jag lyckats bli de perioder jag tidigare har tränat styrketräning som intensivast på gym. 

Min målsättning kommande höst är att jag skall fortsätta att försöka få till fyra pass i veckan. För det tror jag är en lagom för min kropp just nu. Min motivation är på topp och helst av allt hade jag tränat varje dag. Men jag försöker vara förnuftig och fast det på många sätt är frustrerande att bromsa sig själv så är det klokast. Kroppen behöver vila mellan passen för att bli stark och återhämtning är en förutsättning för att bygga upp kroppen utan att riskera skador. Sedan skall jag även försöka att inte lockas av den härliga känslan då man öser på mer och mer vikter. Det är ju svinroligt att sätta personbästa var och vartannat pass. Men att träna förnuftigt handlar ju mer om att slipa teknik och öva in nya rörelser, något man förstås bäst gör med lite lättare vikter...

Det är nog den största utmaningen nu när träningsmotivationen verkligen är på topp. Att våga bromsa lite. Att lita på att motivationen inte mattas av bara för att det inte är full gas som gäller hela tiden :)

Kram Anna



1 kommentar:

  1. Jag beundrar din träningsmotivation. Du är fantastisk. Kram.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...