måndag 24 oktober 2011

Söndagsfika

I går satt tjejerna och pluggade från tidig förmiddag till sen kväll. Blir grymt imponerad när de är så målinriktade. Själv fuskade jag mig genom både högstadiet och gymnasiet och minsta möjliga ansträgning var mitt motto. Men det gick ju tack och lov bra ändå, troligen för att hade det löjligt enkelt för mig hela min skoltid. Fast det kom ifatt mig när jag skulle börja på högskolan och insåg att studieteknik, vad sjutton är det? Då blev det till att bekänna färg istället :-)

Iallafall så bistod jag med full service när det gällde mat och en mysig miljö med tända ljus och grejer för dem igår och till eftermiddagsfikat blev det helt otippat hemmagjord kladdkaka. Hittade reseptet på Arla och det var fantastiskt enkelt och blev bara SÅ gott.


Kladdkaka

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och ströa en rund form (24 cm) med avtagbar kant. Smält 100 gram smör i en kastrull. Ta av från plattan och låt svalna lite. Häll i 2½ dl strösocker i kastrullen och knäck i 2 ägg. Rör ihop ordentligt. Blanda sedan i 1½ dl vetemjöl, 3 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker. Dofta till sist på ½ tsk bakpulver och rör ner det försiktigt. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna, pudra med florsocker och servera med lemon curd-grädde (vispad grädda blandad med lemon curd) och tinade hallon.




1 kommentar:

  1. Vad sugen jag blev på kladdkaka nu också. Får nog bege mig ut i köket och slänga ihop en sådan jag med! KRAM

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...